DHF har netop haft en større gruppe U18 og U20 drenge samlet til Team Danmark-træning i Sakskøbing, og talentansvarlig Claus Hansen kalder samlingen for rigtig fin.
- Det er godt for os trænere at få et overblik over årgangene, og vi kunne også se, at spillerne interagerede på tværs af årgangene - både under samlingen, til træningen ude i omegnsklubberne, men også med eksempelvis transport. Vi ledere bliver så glade, når vi fornemmer, at spillerne knytter relationer til hinanden på kryds og tværs, det er med til at skabe et godt udviklingsmiljø, siger Claus Hansen og fortsætter:
- Det var som altid en broget flok, vi havde samlet til første samling med U18 landsholdet. Nogle kommer fra store klubber og etablerede miljøer, hvor de har prøvet en masse ting. Andre kommer fra mindre klubber, og det er tydeligt, den gruppe af drenge virkelig suger til sig med "strittende ører" og der er ingen tvivl om, at det er den nysgerrighed og lærevillighed der med tiden kan have den konsekvens, at spillerne fra de mindre miljøer nogle gange overhaler de andre. Tilfredshed er gift i et talentudviklingsmiljø, konstaterer Claus Hansen
En af de ting, drengene har fået indprentet under samlingen, er, at de skal være deres egne ambassadører.
- En af de største udfordringer er, at spillerne skal lære at lytte til deres krop og betragte disse som et arbejdsredskab. Det betyder, at de skal passe på sig selv, selv om den næste træning, kamp eller stævne er spændende. Får man ikke styr på sine skader i ungdomsårene, er der stor risiko for at tage dem med over til seniorårene, og det kan både betyde, at man ikke når sit fulde potentiale, og at man får en kortere karriere, siger Claus Hansen og tilføjer:
- Man skal huske, at man ikke kan skade sig ud af en talenttrup eller et landshold - og at det er hjemme i klubben, og ikke til en samling, at man bliver landsholdsspiller. Nu har spillerne både fået en skriftlig evaluering og en Garuda – profil der skal udfyldes. Den lange, spændende sejlads mod senioreliten er begyndt, en sejlads, hvor de selv skal være kaptajn på skibet, ellers risikerer de at komme ud af kurs.